Boek bespreking: Fotografiegids wonderlijke insectenwereld

Gepubliceerd op 26 maart 2024 om 10:24

Recent heb ik het boek Fotografiegids wonderlijke insecten wereld gelezen, gepubliceerd door PixFactory. Hier zijn mijn gedachten over dit boek over het fotograferen van insecten.

Er zijn maar weinig boeken die enkel over het fotograferen van insecten gaan. Mijn eigen boek komt binnenkort uit. Veel boeken beschrijven insectenfotografie als deel van macrofotografie Dus het boek Fotografiegids wonderlijke insecten wereld trok direct mijn aandacht. Maar het was niet het boek wat ik verwacht had. In een fotografiegids verwacht je dat de auteurs de lezers gidsen door de verschillende technieken en aanpakken om insecten te fotograferen. Maar dit boek heeft een hele andere structuur.

Elk hoofdstuk in dit boek gaat over een bepaald soort insect. Het geeft wat algemene informatie over het insect en beschrijft daarna hoe een bepaalde fotograaf een specifieke foto van dit insect gemaakt heeft. Elf verschillende fotografen hebben bijgedragen aan dit boek. Dit zijn allemaal interessante verhalen die de lezer veel inspiratie geven maar ze helpen de lezer maar heel beperkt om zelf dit soort foto's te maken.

Om te beginnen zijn veel van de gefotografeerde insecten zeldzaam, dus de kans dat je ze tegenkomt is minimaal. De meeste foto's zijn in dat opzicht gelukstreffers waarbij de fotograaf op het juiste moment op de juiste plek was met de juiste apparatuur en een insect die meewerkte. Professionele fotografen kunnen dergelijk geluk voor een deel afdwingen door zich heel goed voor te bereiden en heel veel tijd te besteden. Voor de meeste amateurfotografen is dat niet weggelegd. Ook zijn de beschrijvingen van de aanpak niet erg gedetailleerd, waardoor het moeilijk is om ook een soortgelijke foto te nemen, tenzij je een ervaren insectenfotograaf bent.

Een ander probleem met dit boek is dat de editor waarschijnlijk aan de fotografen gevraagd heeft om hun beste (of vreemdste) foto's van de afgelopen jaren ter beschikking te stellen. Dit geeft een collectie bijzondere foto's maar het suggereert dat dit het soort foto's zijn die insectenfotografen de hele tijd maken en dat is zeker niet het geval. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 15.000 foto's van insecten gemaakt en er zijn een paar uitstekende foto's van het niveau van dit boek, maar de meest foto's zijn gewoon goed (of slecht). Veel lezers zouden denk ik meer geholpen zijn met uitleg hoe je goede insectenfoto's maakt in plaats van die zeldzame excellente foto's.

Toch vond ik het een interessant boek dat veel inzicht gaf in hoe andere insectenfotografen denken en te werk gaan. Nu ben ikzelf natuurlijk ook al een redelijk ervaren insectenfotograaf dus het boek gaf mij inspiratie over hoe ik eens heel anders zou kunnen fotograferen. De verhalen zijn ook eenvoudig te lezen en soms grappig. Maar verwacht geen boek dat je leert hoe je insecten moet fotograferen. Je kunt het boek kopen op de website  Natuurfotografie.